-

saturn-9

‚Achbroischim’ i inne historyjki w korespondencji Herzl – Gumplowicz

[Wiedeń]                                                           11-go grudnia 1899

„Szanowny Panie Profesorze, Pański artykuł z bieżącego tygodnia w Zukunft (”Socjologiczna koncepcja historii”, t. 29) [1] zainspirował mnie do wielu przemyśleń i chciałbym poznać Pana pogląd na temat syjonizmu. Prawdopodobnie słyszał Pan już o tym zwariowanym ruchu. Prześlę Panu kilka publikacji: moich broszur oraz stenograficzne protokoły z trzech konwentykli w Bazylei. W nieustające rozbawienie wprawia mnie fakt, że uniwersytet i inne szacowne grona dotychczas nie zauważyły albo nie zrozumiały ruchu. Smakowity szczegół: moja pierwsza praca Państwo Żydowskie, która zainicjowała ten ruch, rozprzestrzeniający się dziś na całym świecie, zawierała rozdział poświęcony prawnym podstawom państwa. W miejsce żałośnie oportunistycznej teorii „naturalnej konieczności” – o umowie społecznej nie ma co nawet wspominać – wstawiłem teorię negotiorum gestio [2], która, jak mniemam, ostoi się wobec Pańskiej koncepcji socjologicznej. Teorii tej, wartej przynajmniej przedyskutowania, nikt jeszcze nie zaszczycił swoją uwagą. Widać nie jestem dość uczony. Proszę przeczytać to, co Panu prześlę, o ile ma Pan czas, aby obserwować ruch, który nie jest jeszcze ruchem dziejotwórczym, ale być może takim sie stanie. Z poważaniem. Wielce Panu oddany Th. Herzl”

 

Odpowiedź Ludwika Gumplowicza

 

Graz, 12-go grudnia 1899

 

Wielce Szanowny Panie Doktorze!

Jest Pan w błędzie, sądząc, że nie znam Pańskich pism ani przemowy na kongresie (również tej Nordau'a! [3]) – czytałem je wszystkie i są one w moim posiadaniu. Musiałem się przemóc, aby je przeczytać, ponieważ często ogarniała mnie na Was obu złość. Wielokroć gniewnie ciskałem pisma te na podłogę, aby po chwili ponownie podjąć ich uważną lekturę – acz z rosnącą irytacją. Chętnie bym Was obu potępił, gdyby nie to, żem determinista i żadnego przestępcy nie potępiam. Jestem starym obrońcą w sprawach karnych i gorąco broniłbym tak Pana, jak i Nordau'a, ponieważ rozumiem Wasze motywy, rozumiem naturalną konieczność istnienia Waszego żałosnego, bezsensownego ruchu – i ponieważ last not least wierzę, że pomimo wszystko – pomimo całej swojej bezsensowności, jednak coś dobrego ze sobą przyniesie, mianowicie wywoła u Żydostwa samorefleksję i będzie zaczynem jego moralnego wydoskonalenia. Pyta Pan, dlaczego nie zabrałem głosu i nie opowiedziałem się przeciwko syjonizmowi? Ponieważ byłoby to daremne – jest on bowiem ruchem zbyt naturalnym, chociaż ruchem błędnym. (Istnieje wiele błędnych ruchów i prądów, które jednak koniec końców przynoszą coś dobrego – tzn. nie osiągają wprawdzie proklamowanych celów, ale wytwarzają kilka godnych szacunku produktów ubocznych, których nie brały w rachubę. Również socjalizm jest jednym z tych ruchów!)   Zresztą dlaczego miałbym występować przeciwko syjonizmowi – wszak już od 25 lat rozwijam w licznych pismach teorię, która całkowicie zadaje mu kłam! Wszystkie Panów teoretyczne, ugarnirowane historycznymi argumentami, podstawy syjonizmu są błędne! Tkwicie w strasznym historycznym błędzie – a cechuje Was taka polityczna naiwność, że wyłącznie poetom byłbym w stanie ją wybaczyć. Nie wiecie, że Żydzi rozpowszechnili dwie wielkie fałszywe historyczne opowieści [4]. Raz, gdy ogłosili w Palestynie, że przybywają bezpośrednio z Egiptu a drugi raz, gdy we wschodniej Europie ogłosili, że przybywają z Palestyny! Oba przekazy są fałszywe! Równie fałszywe jak ten, że nasi "Aryjczycy" przybyli z Indii! Gdy tutaj na podstawie języka wnioskuje się błędnie o pochodzeniu, to tam pochodzenie błędnie wywodzi się z religii! W literackiej spuściźnie m.[ojego] syna Maxa [5] znajduje się rozprawa Początki żyd. religii w Polsce – zwlekam z jej publikacją, aby nie dostarczyć antysemitom jeszcze kilku inwektyw. Dowodzi ona, kim naprawdę są te miliony polskich i rosyjskich Żydów! W Palestynie nie widziano ich przodków tak samo jak przodków Palestyńczyków nie widziano w Egipcie! To jest Wasza historyczna podstawa!    A teraz o Waszej politycznej naiwności! Panowie chcą założyć państwo bez przelewu krwi? Gdzie ktoś widział coś podobnego? Bez przemocy i bez podstępu? Tak całkiem otwarcie i uczciwie – na akcjach giełdowych? Idź Pan i pisz Pan wiersze i felietony razem z tym Nordau – ale dajcie mi spokój z Waszą polityką! Czyżby liczył Pan na Gondel-Willi [6] i Abdul-Hamida [7]? Pan wierzy, że te dwie tłuste bryły mięsa będą w stanie założyć państwo dla Żydów – nawet gdyby nie byli takimi achbroischim [8] jakimi są!   Drogi Panie Doktorze! wybaczy Pan moją powszechnie znaną otwartość – takie są m.[oje] poglądy na sprawę. Ponieważ nie uważam się za nieomylnego, więc nie odstręczam od syjonizmu nikogo, kto jest jego zwolennikiem. Przychodzą do mnie zapaleni syjoniści i pytają o radę (np. dr Mojżesz Schorr z Lwowa [9]). Powiedziałem mu, że nie podzielam tych poglądów – jednak nie uprawiam antysyjonistycznej propagandy – Nikogo od tego nie odciągam! Nie wiem tylko, na co dobrego ten, wynikający z natury rzeczy, bezsens mógłby się przydać? Ponieważ tego nie wiem, pozostaję bierny i trzymam się z daleka. Współczuję temu ruchowi – tak jak współczuję choremu niebodze, który wije się w bólach a któremu nie mogę pomóc! Z najlepszymi pozdrowieniami! Wielce Panu oddany Gumplowicz

                                                                                                                                      (tłumaczenie jk  tg)

 

________________________________________________________________

 

Przypisy:

 

Oryginał listu Gumplowicza nie zachował się.

Tekst po niemiecku dostępny na wiki. de

O Ludwiku Gumplowiczu i jego dorobku naukowym gov.pl, alternatywnie strona uniwersytetu w Austrii.

O osobie i dziele pisze Bohdan Urbankowski w Źródła. Z dziejów myśli polskiej.

 

Theodor Herzl znany na pokładzie SN. Wspominany jest rok 1904 i pouczająca lekcja w Rzymie:

W 1904 roku św. Pius X kazał Teodorowi Herzlowi iść precz, gdy ten usiłował uzyskać od papieża aprobatę dla ruchu syjonistycznego. Była to prawdopodobnie najważniejsza decyzja dwudziestego wieku.

W kręgach niemieckojęzycznych poszukiwaczy prawdy historycznej mowa o tym, że w ostatnich tygodniach życia Theodor Herzl chodził jak struty. Czyżby do tego przyczynił się Rzym? Czy jak aluzyjnie podpowiadają w ‚tenkraju D’ Krym?

 

[1] prawdopodobnie to ten przyczynek po polsku
 

[2]  negotiorum gestioProwadzenie cudzych spraw bez zlecenia. Myk prawniczy, który – jak piszą – wprowadził Herzl. Obecenie nadal wałkowany w mediach i innych przyległościach. [Nienasycenie wyziera bowiem pierwej była mowa o świętych, świętych  65 obecnie w obiegu jest 300 + tych zer 9]


[3] Max Nordau (1849-1923)

 

[4] Czyżby te rewizjonistyczne wątki pod wpływem lektury antysystemowca, ikony "Oślepienia"?

(...) Pokonałeś wszystkie narody bezczelnymi bajkami, złym postępowaniem i barbarzyństwem. (...)

W niepokornych kręgach w F uchodzi "ikona" za osobę niegodną wiecznego spoczynku pod dachem Panteonu z Simone Veil (+ małżonek). W maju b.r. zbierano podpisy pod petycją do prezydenta RF

 

[5]  Maksymilian Gumplowicz (1864-1897): Początki religii żydowskiej w Polsce,  Warszawa: E. Wende i S-ka, 1903

 

[6]  Gondel-Willi  czyli cesarz Wilhelm II, który obstawiał morza i oceany. W roku 1899, w trakcie 'Kieler Woche', odbyła się spektakularna parada „ ... wenecjańskich gondoli, chińskich dżonek ...“. Więcej o cesarskiej fiksacji na fale pisze Pioter

 

[7]  Abdul-Hamid = sułtan Abdülhamid II (1842-1918)

 

[8]  achbroischim – Zagadkowa inwektywa! W załączonym tłumaczeniu [w tomie 5 korespondencji etc.] podano, że to z jidysz a po niemiecku znaczy tyle co „Ratten “ [l.m. "szczury"]. W sieci nie znalazłem namiaru na to hasło. W jidysz szczur, liczba pojedyncza, to tyle co שטשור [swojska wymowa: shtshur]. Liczba mnoga to kalka z angielskiego. Jedynymi odniesieniami, które namierzyłem w sieci, jest list Gumplowicza. Czy ktoś z Czytelniów wie jak to jest z tym(-i) achbroischim ? Synonim toto czy inne licho?

 

[9] Mojżesz Schorr (1874-1941)

https://schorr.pl/index.php/pl/



tagi: syjonizm  herzl  gumplowicz  korespondencja  postawa "anty" 

saturn-9
30 sierpnia 2019 21:29
29     2113    9 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

MarekBielany @saturn-9
30 sierpnia 2019 22:37

Dla kogo pisał Ignacy na zlecenie kupców ?

kupców

?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @saturn-9
31 sierpnia 2019 07:58

Próbuję wejść w biogram Herzla w wiki, ale ta odmawia współpracy. Ciekawe...

zaloguj się by móc komentować

Pioter @saturn-9
31 sierpnia 2019 08:28

Ciekawe byłoby też się dowiedzieć, za co Herzl został odznaczony tureckim orderem Mecidiye. Jak pisze turecka wiki order ten przyznawano osobom za doskonałą służbę i wykazujących się sukcesami dla armii osmańskiej. Dobór odznaczonego towarzystwa też bardzo ciekawy. Od grafa von Moltke po pisarza AC Doyle.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @saturn-9
31 sierpnia 2019 12:06

Może ktoś przybliżyć jak Gumplowicz widział więc powstanie religii żydowskiej?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @smieciu 31 sierpnia 2019 12:06
31 sierpnia 2019 12:33

On nie pisze o powstaniu religii, ale o pochodzeniu Żydów w Polsce, o ile mi wiadomo z lektury.

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @saturn-9
31 sierpnia 2019 12:36

 Bardzo mocna wypowiedź pana Gumplowicza. Zwłaszcza  informacja o ustaleniach w książce syna Maxa:"...Dowodzi ona, kim naprawdę są te miliony polskich i rosyjskich Żydów! W Palestynie nie widziano ich przodków tak samo jak przodków Palestyńczyków nie widziano w Egipcie! ...". Bardzo ekscytujące ustalenia. Dzięki za teksty i podanie źródeł.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @pink-panther 31 sierpnia 2019 12:36
31 sierpnia 2019 12:47

Gumplowicz wywodzi to z faktów, które wtedy były znane. Dziś wiadomo, że to nie do końca prawda z tymi chazarskiej korzeniami. Znaczy prawda w sensie społecznym i kulturowym, także religijnym, ale biologicznie, w odpowiednio długiej perspektywie czasowej europejscy Żydzi pochodzą w większości z Bliskiego Wschodu.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Grzeralts 31 sierpnia 2019 12:47
31 sierpnia 2019 13:18

Dla mnie hipoteza chazarska nigdy nie była przekonująca. Rzeczywiście, coś tam może tłumaczyć ale nie wszystko. Np. wiemy że Żydzi (askenazyjscy jak rozumiem) już od samego początku siedzieli w Niemczech w okolicach górnego Renu, mieli tam swoje szkoły. Ogólnie Żydzi wynurzają się z mroków średniowecznej historii razem z całą resztą. Tak jakby zawsze tam byli a nie przybyli z odległego wschodu. Co więcej tamte szkoły żydowskie działają pełną parą, są już chyba europejskim autorytetem?

Może mi ktoś przy okazji wyjaśni skąd się wzięli ci Żydzi niemieccy? Czy oni przypadkiem nie emigrowali z Niemiec właśnie do Polski? Ze swoim jidysz? Zatem z zachodu a nie ze wschodu?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @smieciu 31 sierpnia 2019 13:18
31 sierpnia 2019 14:08

W dużym skrócie Żydzi aszkenazyjscy wywodzą się z terenów dzisiejszego Iranu (pasuje do biblijnej niewoli babilońskiej) i migrowali na północ i zachód właśnie stamtąd. Nad Ren dotarli najpewniej ze wschodu, ale jidisch powstał wcześniej (najpewniej dlatego miał ostatecznie słowiańska gramatykę i niemieckie słownictwo), w międzyczasie byli, oczywiście poddanymi Chazarów, ale to był lud niezwiązany genetycznie z Żydami z Bliskiego Wschodu. Wyjściowo Żydzi to Kanaanejczycy, ale po tylu wiekach z dzisiejszymi mieszkańcami Palestyny mają niewiele wspólnego. Za to po liniach matczynych niemało z nami. Na ziemiach polskich byli w każdym razie dużo przed powstaniem państwa Piastów, zapewne także przed powstaniem chaganatu Chazarów, przynajmniej w niewielkiej części, bo większość napłynęła tu po jego upadku (i w związku z nim).

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @gabriel-maciejewski 31 sierpnia 2019 07:58
1 września 2019 07:39

Zajrzałem do wiki a wersja angielska wypluła namiar na chorobę i wizytę w Rzymie:

 

"Rome. January 26, [1904]. Yesterday I was with the Pope [Pius X]. (. . .)  I arrived ten minutes ahead of time, and (...) ", więcej w tym linku.

 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Pioter 31 sierpnia 2019 08:28
1 września 2019 07:48

Teza robocza sufluje: To efekt "doktryny turbana" na terenie RONu przekuta w "doktrynę dwóch pantofli" ...

 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @pink-panther 31 sierpnia 2019 12:36
1 września 2019 08:12

Gumplowicz to poszukująca, przekorna umysłowość.

Ciekawa jest jego korespondencja z Wiednia. Pisze o formatowaniu katolickiego Wiednia w żydowski w efekcie inwazji.

U hebrajskiego docenta dziwią się głośno, że w ostatnich latach życia maczał palce w tłumaczeniu książki pewnego angielskiego rasisty. No tak ...

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Grzeralts 31 sierpnia 2019 14:08
1 września 2019 08:18

To pobrzmiewa monachijskich kosmików "Blutleuchte " oraz motyw z muzeum w Warszawie: "Nie było nas był las".

No, no, tak, tak.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @saturn-9 1 września 2019 08:18
1 września 2019 08:35

Trochę legenda Polin, fakt. Ale to raczej przyzwoicie zbadane, na miarę możliwości, oczywiście, że byli tu długo przed Piastami i pilnowali szlaków handlowych. Najpewniej nie byli wtedy talmudyczni, ale Karaici, jak Chazarzy. No i najlepszy numer talmudyczni zrobili sami sobie, odchodząc w IIw. od pochodzenia patrilinearnego. W linii matczynej współcześni Aszkenazyjczycy są spokrewnieni z wszystkimi możliwymi ludami Europy i Azji, ale nie z Żydami z Palestyny ;) 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Grzeralts 1 września 2019 08:35
1 września 2019 08:50

Oczywiście, w oficjalnych źródłach nadal dominuje teoria nadreńska, a badania Elhaika są ostro krytykowane. Ale jak się w to wczytać, to nie bardzo jest co krytykować, raczej w oczywisty sposób widać to, o czym pisze on i zwolennicy tych badań zarówno w paleogenetyce, jak i w samym języku jidisz. W obu teoriach jednakowoż, Żydzi aszkenazyjscy nie pochodzą od Chazarów.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @saturn-9 1 września 2019 08:18
1 września 2019 08:52

Anyway, wspólnota żydowska w Kolonii to jest IVw. U nas musieli być wcześniej, jeśli Elhaik się nie myli.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Grzeralts 1 września 2019 08:35
3 września 2019 18:11

No ładnie. To u nas najpierw byli sefardyjczycy.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @saturn-9 1 września 2019 08:12
3 września 2019 18:19

"No tak ..."

"Pyta Pan, dlaczego nie zabrałem głosu i nie opowiedziałem się przeciwko darwinizmowi? Ponieważ byłoby to daremne – jest on bowiem ruchem zbyt naturalnym, chociaż ruchem błędnym. (Istnieje wiele błędnych ruchów i prądów, które jednak koniec końców przynoszą coś dobrego – tzn. nie osiągają wprawdzie proklamowanych celów, ale wytwarzają kilka godnych szacunku produktów ubocznych, których nie brały w rachubę."

Gumplowicz to pozytywista. Jakkolwiek jego logika jest godna podziwu, to jego wyobraźnia nie za bardzo. Ani socjalizm ani darwinizm nie wytworzyły żadnych "produktów godnych szacunku". Pastuer darwnistą nie był, wręcz przeciwnie, kreacjonistą. Jeśli herezje wytworzyły coś co ma pozory wartości, to to coś jako kontra (konserwatyzm, kontrrewolucja, prawa człowieka, demokracja) zawsze służy za propagandową ściemę. Przerzucanie kosztów na przeciwnika. Tu przeciwnikiem nieustająco jest Kościół ... Ciemności pokryły ziemię. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Magazynier 3 września 2019 18:11
3 września 2019 18:35

Nie. Od poczatku byli Ashkenazim. W Niemczech raczej też, tylko przyszli przez Alpy. Stalagmit będzie wiedzial dokładniej. 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Grzeralts 31 sierpnia 2019 14:08
3 września 2019 20:11

najpewniej dlatego miał ostatecznie słowiańska gramatykę i niemieckie słownictwo

Takie rozwiązanie sugeruje społeczność posługującą się pierwotnie językiem słowiańskim, która osiadła, bądź dostała się po przemożny wpływ niemiecki. Zawsze gramatyka jest bardziej pierwotna, co widać choćby dzisiaj kiedy do polskiego przenika mnóstwo (często beznadziejnie głupich) anglicyzmów ale gramatycznie język się mocno nie zmienia. Czyli jeśli to prawda z tą gramatyką to oznaczałoby że spoczność „jidyszowska” najpierw formowała się wśród Słowian. Taka grupa musiała dodatkowo dość długo czy mocno tkwić wśród Słowian skoro przyswoili sobie słowiańską gramatykę, co oznaczałoby właściwie porzucenie swojego oryginalnego języka, jakimkolwiek by nie był.

Nadal jednak wiele jest niejasne. Biorąc brutalnie tą hipotezę należałoby uznać że już dawno, jeszcze za Imperium Rzymskiego takie grupy ludności dotarły do Niemiec. Tylko  na jakiej zasadzie? Coś jak Goci? Którzy przeszli przez tereny dzisiejszej Polski by znad Morza Czarnego zaatakować Imperium? Może to właśnie wtedy się stało? Ci Żydzi, którzy musieli jednak długo siedzieć już wśród Słowian, załapali się na gocką podwózkę, i wraz też z innymi Słowianami spikniętymi z Gotami, jakoś się wkręcili do Niemiec? To byłaby ciekawa droga mimo wszystko, zważywszy że ogólnie ludzie wtedy parli znad Renu do Imperium a nie w przeciwnym kierunku.

No chyba że, może Saturn-9 ma inną koncepcję skoro już kiedyś wspomniał o pewnym Horyzoncie, którego dokładnej nazwy teraz nie mogę sobie przypomnieć a która to teoria zakłada że Słowianie może mieli swój inny sposób na znalezienie się na terenach dość nieodległych od Renu.  Może Żydzi dość pokojowo przeniknęli z terenów Polski, znów w podobnym stylu jak Goci tyle że w innym kierunku. Goci znad Morza Bałtyckiego szli nad Morze Czarne a Żydzi znad Morza Czarnego nad Morze Północne...

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Grzeralts 1 września 2019 08:35
3 września 2019 20:39

No i najlepszy numer talmudyczni zrobili sami sobie, odchodząc w IIw. od pochodzenia patrilinearnego

To też jest ciekawe, zwłaszcza ten IIw. Ja przykładowo nigdy nie wierzyłem w to odejście od pochodzenia ojcowskiego. Dla mnie oczywiste jest że to prawo miało za zadanie wymusić na Żydach ocalenie swojej krwi. Żydzi to typowy patriarchat gdzie kobiety nie miały nic do powiedzenia. I chodziło tylko o to by Żyd za żonę brał Żydówkę i tylko wtedy jego dziecko miało prawo zwać się Żydem. Bo jeśli by tak Żyd przykładowo za żonę wolał Słowiankę to co? Może okazałoby się że nowi Żydzi za młodu uczyliby się języka słowiańskiego? Zamiast żydowskiego...

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @smieciu 3 września 2019 20:39
3 września 2019 21:36

W teorii pewnie tak. Ale w praktyce DNA mitochondrialne mają od Sasa do Lasa. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @smieciu 3 września 2019 20:11
3 września 2019 21:39

Elhaik tak twierdzi. Nie mnie oceniać, czy to prawda. Niemniej jidisch faktycznie nie ma niemieckiej gramatyki, tylko słownictwo. Faktem jest też, że Żydzi z Niemiec migrowali na tereny polskie, i to niejeden raz.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @smieciu 3 września 2019 20:39
3 września 2019 21:46

Niech mnie saturn poprawi albo strzeli w ucho, ale zdaje mi się, że matriarchat żydowski, matrogeneza, matrilinearność, mają coś wspólnego z kabalistycznymi źródłami talmudu. Chodzi tu o to, że talmud podaje do wierzenia tak jak kabała dualizm. Jest bóstwo męskie, YHW, które wszelkie granice przekracza, i jest żeńskie Shekinah, obecność, czy coś w tym stylu. Kult polega na tym, że zachęca je do połączenia się.

Patrogeneza jest po prostu za bardzo biblijna, rozumowa i ortodoksyjna i nie daje szansy na mieszanie w umysłach. Feminizm jako wyższa forma religii owszem. Emocjonalizm, oniryzm, ekstatyczność, te sprawy. Patrylinearność na pewno jest w towarzystwie kabalistycznym i talmudycznym, ale jest zastrzeżona dla wyższej kasty zarządzającej budżetami, dyplomacją i propagandą, czyli dla mistyków po prostu, Rumkowski na ten przykład. Reszta ma być niezrónoważonymi przygłupami, którzy nie wiedzą, kim są, co myśleć i co robić, potencjalnymi po prostu męczennikami, mięsem armatnim, które rzuca się na pożarcie w razie czego.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Magazynier 3 września 2019 21:46
4 września 2019 07:24

Tak może być. W każdym razie nawet współczesni Żydzi szukają "zaginionych plemion Izraela" i potomków Lewitów w dzisiejszym świecie na bazie haplogrup Y-DNA, a to jakoś nie chce być inaczej niż w linii męskiej. 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Grzeralts 4 września 2019 07:24
4 września 2019 09:09

Jeśli mężczyzna ma Y-DNA typu J (J2a, J2b, itp) to na pewno jego męski przodek pochodzi z Bliskiego Wschodu. Takich jest w Europie faktycznie niewielu, choć w Albanii występują częściej.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @chlor 4 września 2019 09:09
4 września 2019 20:13

Ale to bardzo stara haplogrupa, neolit. 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Grzeralts 4 września 2019 20:13
5 września 2019 05:06

Mam taką właśnie. Spotykana też u górali w Polsce, pewnie tych z Wołoszczyzny czy Albanii.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @chlor 5 września 2019 05:06
5 września 2019 06:25

To może jesteś właśnie ze starotestamentowych? ;) 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować